HAPPY WITH YOGA !

14 februari 2018 - Palvelichem, India

Lieve lezers,

Ik wilde eigenlijk iets vertellen over de “ soort van vriendin van Inge “ die Inge zou gaan voorbereiden op alles wat ze kan verwachten in India maar vanwege de grieperige vriendin is de afspraak nog tot volgende week uitgesteld. Spannend.

Vandaag zat ik dan maar eens op de site van Ayurveda Yoga Villa omdat ik nog een behandelprogamma voor mezelf moet kiezen. Inge heeft helaas niets te kiezen omdat haar behandeling uiteraard helemaal afgestemd gaat worden op haar medische gegevens. Deze gegevens zijn inmiddels vertaald en in het bezit van dr Vipin, de ongetwijfeld zeer slimme arts die haar gaat behandelen. Ik heb voor jullie een foto geplaatst van dr Vipin onder foto’s. Als wij het over dr Vipin hebben moeten we altijd lachen omdat Inge hem er zo streng vindt uitzien. Over een aantal weken zal ze hem ontmoeten. Het aftellen kan beginnen. Ik ben zo benieuwd naar die beste man en naar het behandelprogamma dat hij voor Inge bedacht heeft. Ik hoop jullie t.z.t in India hier meer over te vertellen.

Op de site van Ayurveda yoga villa staan veel behandelprogamma’s maar welke zal ik doen ? Ik kan me overal wel in vinden ! Misschien moet ik maar eerst advies vragen aan hen via de mail.

Wat in ieder geval een onderdeel van elk behandelprogamma is, is yoga. Yoga is afgeleid van het Sanskriet woord Vuj, dat ‘ verbinding ‘ betekend, de verbinding tussen lichaam en geest. Over yoga in India heb ik gelezen dat yoga de geest, het gevoel en het lichaam leert beheersen om daarmee de vereniging met God te bereiken. Er zijn 33 miljoen Indiase goden, miljoenen technieken en duizenden scholen die allemaal naar hetzelfde doel streven en naast elkaar bestaan.

In het Westen wordt yoga geassocieerd met oefeningen die het evenwicht in het menselijk systeem herstellen. Door yoga leer je te luisteren naar je eigen lichaam en gaat het over bewustwording. Ikzelf heb wel eens een yogales meegemaakt. In de oefenzaal voelde ik me erg ongemakkelijk omdat ik als beginner natuurlijk bang was dat ik niet lenig genoeg zou zijn en alle vaardigheden mis. Dit was ook echt zo en ik geloof niet dat ik na die eerste les minder stress en meer ontspanning in mijn lijf gekregen heb.

Toch wil ik het in India graag leren, het lijkt me de ideale combinatie van inspanning en ontspanning in een samenleving waar steeds meer dingen van je gevraagd wordt en we steeds meer stress ervaren. Doordat we zo druk zijn vergeten we vaak aandacht te besteden aan ons lichaam en hoe we ons voelen. Ik vond het mooi verwoord zoals Jon Kabat-Zinn het beschrijft op internet: Van ‘human-beings’ zijn we ‘human-doings’ geworden.

Ik zal nog een leuke foto van Vera en Puckje plaatsen die (beide) yoga oefeningen bij ons thuis doen.

Voor al mijn en Inge haar (beginnende) yoga-vrienden wil ik zeggen; zie je door de bomen het bos niet meer vanwege alle verschillende soorten yogavormen, kom gezellig naar India!

1. Jannie Hilgerink:
    14 februari 2018
    Ben benieuwd hoe jij yoga gaat ervaren 🤔. Ik heb het ook 1 seizoen gedaan maar vond het niets voor mij 😂.
  2. Astrid Mensink:
    14 februari 2018
    Hoi Karin wat schrijf je toch mooi! Ik lees je verhalen met veel interesse en plezier. Heel veel succes met de yoga, ik heb het heel wat jaren gedaan, met veel plezier! Mooie van yoga is dat je niets fout kunt doen😅
    Heel veel groeten ook aan Inge😘