ONTMOEDINGINGSBELEID !

21 januari 2018 - Palvelichem, India

Hallo lieve lezers,

Ik wil alvast een stukje schrijven over de ingewikkelde procedure die “ VISUM “ heet.  Het lijkt wel een komvooralnietnaar-inge-in-india@ontmoedigingsbeleid wat ze voeren.  Type het woord Visum voor India in en er komt zoveel informatie op je af dat je  niet weet waar je moet beginnen. Ik krijg het er al warm van.

Eerst dus maar eens rustig blijven en lezen. Er zijn vele bedrijfjes die zeggen je te kunnen helpen bij een visum. Er zijn echter vele soorten visums, voor toerisme, zaken of medisch.  Ook zijn er extra regels als je in het bezit bent van een 2e paspoort,  je een buitenlander bent die in Nederland woont of een Nederlander bent die oorspronkelijk  uit China of Pakistan komt.

Overal is een formulier voor en zo te lezen is het, hoe meer formulieren je moet invullen des te meer kosten en een langere aanvraagduur erbij komen.

Inmiddels  begrijp ik ( ik hoop dat ik het goed gelezen heb) dat ik voldoende heb aan een E-visum, de meest eenvoudige visum en zelfs hiervoor betaal ik dan al 85 euro. Met een toeristen E-visum is het niet nodig naar de ambassade van India in Den Haag, Amsterdam of Rotterdam te gaan voor biometrische gegevens maar krijg je dat bij aankomst in India.

Voor de lezers die niet weten wat biometrische gegevens zijn, dit zijn de gegevens van je vingerafdruk en een scan van het  iris van het oog. Dat betekent ook dat je niet bij alle luchthavens van India kunt binnenkomen, maar de luchthaven Bangalore waar ik aankom staat gelukkig op het lijstje.

Het visum is 120 dagen geldig,  ik mag dan 60 dagen in India blijven en 2 keer per jaar een visum aanvragen. Verder zijn nodig, 2 pasfoto’s van 5 cm bij 5 cm, een bankafschrift met bijschrijving van salaris of ander inkomstenbron ( Inge zelfs van 4 weken) en het vluchtschema. Op het formulier van Inge moest ze zelfs nog het beroep van vader invullen en had ze het inentingsboekje van vroeger nog nodig.

Hoe het precies zit met Inge haar visum weet ik niet want het blijkt allemaal al opgestuurd te zijn naar de visumdienst in Breda. Het is zo’n ingewikkelde procedure dat je dit graag uit wilt besteden aan de visumdienst , dit heeft Inge dus ook gedaan. Zij levert aan wat gevraagd wordt. Iedere fout op het formulier leidt tot afwijzing en vertraging, ook moet er opnieuw betaald worden. Voor Inge gaan de kosten rond de 400 euro gelden maar daar mag ze dan ook een jaar voor blijven, terwijl zij wel naar de ambassade moet voor de biometrische gegevens!

Begrijpen jullie het nog ? Dit wordt ongetwijfeld nog vervolgd………….

Voor wie ook plannen wil maken om Inge te bezoeken en nog niet ontmoedigd is, volgende keer vertel ik meer over de vluchtschema’s.

1. Jaire van Sloten:
    21 januari 2018
    Wens jullie heel veel succes liefs Jaire
  2. Lia de Roo:
    21 januari 2018
    Oh wat een bureaucratie! Heel veel sterkte en succes!
  3. Juliette Braker:
    21 januari 2018
    Wat ingewikkeld allemaal! Wij wensen jullie veel sterkte en succes.
  4. Marcel:
    jE ZIET TUSSEN DE BOMEN HET BOS NIET MEER
  5. Johan en hermien:
    21 januari 2018
    veel sterkte maar is de moeite vast waard lieverdxxknuffel Johan en h

sterkte lieverd is voor een goed doel xxx knuffel .
  6. Jolanda cas en Herman en mama scheve:
    21 januari 2018
    Jeetje zeg. Wat een gedoe🙁.
    Heel veel succes gaat vast allemaal wel goed komen !!😘
  7. Brigit:
    21 januari 2018
    Wat een regeltjes zeg heelveel succes.
    Gr brigit gloudemans
  8. Henk en Greta Witzand:
    21 januari 2018
    Inge heel veel succes en sterkte ook voor Erik en de jongens,Henk en Greta.
  9. Sinette Bos:
    21 januari 2018
    Wat zou het allemaal eenvoudiger gemaakt kunnen worden! Succes allemaal
  10. Truus:
    22 januari 2018
    Maar goed dat jullie op tijd zijn begonnen met die hele procedure! Groetjes Truus 🍀
  11. Uranda Meijer-kievits:
    24 januari 2018
    Regels regels. Maar komt vast goed. Succes!!! Knuffel. Gr. Uranda en Rene.