SPECIALE POOJAH VOOR INGE

10 juni 2018 - Palvelichem, India

Lieve lezers,

Tijdens het verblijf in de AYV ging Inge elke dag om 18:00 uur naar de Poojah. Deze wetenschappelijke en heilige ceremonie werd daar met name gehouden ter ere van de patiënten, bijvoorbeeld bij het ondergaan van therapieën, het innemen van medicijnen of het ontdoen van negatieve energie. Elk medicijn of therapie heeft een eigen bijbehorende mantra. Zie ook de video op de blog mantra “feestje in de gevangenis”.

Een Poojah is dus een heilige ceremonie in de Ayurveda leer waarbij de goden uit het hindoeïsme worden vereerd en aanbeden.

Er wordt tijdens een Poojah ook dankbaarheid uitgesproken voor de giften die de goden hebben gegeven aan de mensen. In ruil daarvoor ontvangen de mensen zegeningen en bescherming.

De Ayurveda leer is er op gericht het menselijke lichaam gezond te houden maar niet om het proces van de dood in de weg te staan, de dood is niet iets om voor te vrezen. Als een ziek lichaam kunstmatig in stand wordt gehouden dan verstoort dat het natuurlijke proces. In Inge haar situatie is toegegeven aan het zieke lichaam. Haar ziel is, doordat het niet kunstmatig in leven is gehouden, rustig “los” gekomen van het lichaam en huist niet meer in haar zieke lichaam.

Het Hindoeïsme ziet de dood slechts als overgang; een eind en tegelijkertijd een nieuw begin. We zijn namelijk niet alleen een lichaam maar ook een ziel (Sanskriet voor ziel is Atman) die onsterfelijk is.

Vandaag kreeg ik telefoon van een vriendin van Inge die hiermee ook bekend is, dat ter ere van het overlijden van Inge dinsdag of woensdag bij de AYV een  speciale Poojah wordt gehouden.

Tijdens de Poojah voor Inge zullen goden worden aanbeden die haar ziel begeleiden naar een andere wereld. Een niet-stoffelijke wereld waar haar ziel naartoe reist om te wachten tot een nieuwe wedergeboorte. De goden zorgen voor bescherming van Inge haar ziel en een veilige reis. Dit speciale gebeuren zal plaatsvinden bij de rivier die langs de AYV loopt, onder leiding van een priester die hier speciaal voor gevraagd is.

Het tijdstip van deze bijzondere Poojah is nog niet bekend maar zodra ik de dag en tijd weet dan zal ik dit bekend maken.

Voor iedereen die in gedachten dit voor Inge wil meebeleven, is het belangrijk dat zij op dat moment hun positieve energie en dankbaarheid sturen. Denk bijvoorbeeld aan mooie herinneringen en liefdevolle gedachten over Inge. Dat stemt de ziel van Inge maar ook van de goden positief.

1. Jaire van Sloten:
    10 juni 2018
    Dat is mooi dat ze toch wordt opgedragen om een mooie reis naar het andere leven over te stappen. Lieve Inge je hebt alles gegeven en we vinden je zo dapper ik wens je een behouden vaart rust zacht en voor de Fam. Heel veel sterkte de komende tijd. Heel veel liefs en jullie zijn in mijn gedachten zal een kaarsje voor je branden 😢🙏💫❤️
  2. Munster:
    10 juni 2018
    Karin goed gedaan.Wij hopen voor een veilige reis naar de hemel voor Inge.Wij houden ons vast aan positieve energie en alle lieve herrinneringen van Inge .Pap en Mam
  3. Melanie:
    11 juni 2018
    Heel mooi beschreven en passend bij haar/jullie denkwijze..
    Dat Inge rustig mag overgaan😇🌷
    Sterkte allemaal..
  4. Alice Nijmeijer-Wieggerink:
    17 juni 2018
    Inge rust zacht.
    Ik wens haar man en kinderen en haar ouders, broer en zus heel veel sterkte en kracht voor een moeilijke tijd.