OMDENKEN EN VISUALISEREN !

24 februari 2018 - Palvelichem, India

Lieve lezers,

Vandaag was het dan zover. Inge is naar de “ soort van vriendin “ geweest. Ik vond het zo leuk om te horen dat ze vandaag zelfs gezegd heeft dat ze nu toch echt wel vriendinnen zijn. Met veel informatie kwam Inge bij me.

De belangrijkste boodschap van deze bijzondere dag was toch wel dat Inge vooral moet omdenken en visualiseren. Dit omdenken betekent voor haar dat ze moet denken in mogelijkheden en niet van problemen. Een visualisatie is het vertalen van een gedachte naar een beeld en dit heeft grote invloed op haar fysieke, mentale, emotionele en spirituele welbevinden. Hoe doe je dat ?

Les nr 1 was: begin de dag met dit lied.

GYATRI MANTRA

OM BHUR BHUVA SVAHA

TAT SAVITUR VARENYAM

BHARGO DEVASYA DHIMAHI

DHIYO YONAHA PRACHODAYAT.

Uiteraard heb ik het opgezocht op YouTube en met een beetje oefenen kun je dit nog wel snel onthouden. Ik zal de link plaatsen. Zing vooral gezellig mee !

Hij gaat 108 X achter elkaar maar verveelt niet.

De korte uitleg van Gyatri Mantra:

Het woord Gayatri betekent ritme en het betekent bescherming. Het zingen van de Gayatri Mantra beïnvloed het fysieke lichaam, zuivert het emotionele lichaam en brengt je bij je hartsgevoel.

Het is een mantra voor vrede en wijsheid voor iedereen.

Het lijkt mij een goed begin van de dag.

Daarna begint de yogales en Inge krijgt het advies om vooral NIET achteraan te gaan staan. Omdat de yoga instructeur zeer beperkt Engels spreekt en ze de lessen goed moet gaan volgen moet ze maar met haar matje dichtbij de instructeur gaan staan. Kon ik maar vast stiekem meekijken.

Na de yoga ga je gezamenlijk ontbijten. Het avondeten doe je ook gezamenlijk. Er zijn totaal ongeveer 25 gasten aanwezig. De maaltijd wordt met aandacht gegeten en het is niet nodig je verplicht te voelen gezellig te moeten kletsen. Inge blij want anders hapt ze veel lucht zegt ze altijd.

Een Oosters gezegde wat in mijn Happinez boek staat, luid: ‘ hoe meer je eet, hoe minder smaak; hoe minder je eet, hoe meer smaak’.

Als Inge toch veel voedsel nodig heeft dan moet ze dat wel vooral aangeven. Ik krijg hiermee de indruk dat ze daar niet zo van de tussendoortjes zijn ( zou ook niet nodig zijn ). De maaltijden zijn in ieder geval vegetarisch, wat betekent dat er nog een vitaminepotje mee moet namelijk, de vitamine B.

Bij de avondmaaltijd ligt het programma (wat individueel afgestemd is), voor de volgende dag bij je bord. Er is erg veel personeel die zorg dragen voor jou programma. Voor 25 gasten zijn er 95 personeelsleden. Een arts zie je elke dag maar Dr Vipin is er alleen voor de gasten met de meest complexe ziekten. Dan is er nog Murali en hij schijnt alles voor je te doen. Zelfs geld pinnen doet hij voor je al weet je niet precies wanneer hij dat gaat doen en wanneer je je pasje terug krijgt maar het gaat altijd goed.

Zeer betrouwbare mensen die voor je zorgen en daar beloon je extra voor. Fooi geven is dan ook gebruikelijk. Na een programma van 28 dagen betaal je ergens tussen de 300 en 500 roepies fooi. 5000 Indiase roepies is ongeveer 67€ dus reken maar uit. Een klein bedrag bij wat wij gewend zijn. Dit alles is voor de masseuses, schoonmakers, keukenpersoneel en p.p. Niet voor alle 95 personeelsleden hoor, je krijgt ongeveer vier vaste medewerkers tijdens je verblijf. Naast de fooi geef je ook kleine cadeautjes voor de kinderen van het personeel zoals pennen, kleurboekjes, bellenblazers , kettinkjes en ander Action spulletjes. De koffer komt dus echt wel vol.

Dr Vipin krijgt bij het vertrek van Inge (omdat zij er voor langere periode zit) een enveloppe met een inhoud van ongeveer €500,= maar ja gezondheid mag iets kosten............and he’s the best !!!! Dit bedrag wordt overigens dan wel weer verdeeld onder al het personeel.

Ik zal nog enkele foto’s van het personeel plaatsen.

Er is nog meer te vertellen maar dat voor een volgende keer.

Tipje van de sluier: 28 februari gaan we gezellig samen naar de ambassade in Den Haag en een luxeprobleem van het geen WiFi hebben in De Yoga Villa.

1. Melanie:
    27 februari 2018
    Link doet het niet...
    Ben erg benieuwd.. ;-)
  2. Karin:
    27 februari 2018
    Melanie, kopieer de link maar in de internetbalk, dan gaat het prima. Succes ! Groetjes Karin